computer

Borgere skal kunne fravælge digitale løsninger

Digitalisering

Danske Seniorer har indsendt høringssvar til regeringens foreslåede lov, der skal gøre fritagelse fra digital selvbetjening nemmere. Vi er positive, men ønsker også at gå videre med tiltag, der skal hjælpe digitalt udfordrede borgere.

Et nyt lovforslag skal gøre fritagelse fra Digital Post til eneste kriterium for fritagelse fra digitale selvbetjeningsløsninger i mødet med det offentlige. Danske Seniorer er positive over for lovforslaget, men har også nogle væsentlige indspark, som er indsendt til ministeren.

Vi er særligt glade for, at det nu bliver en nemmere proces for myndighederne at give dispensation til borgerne fra digital selvbetjening. Indtil nu har der været forskellige regler på tværs af myndigheder for, hvornår en borger kunne fritages en digital selvbetjeningsløsning. Med den nye lov er det altså nok blot at være fritaget Digital Post.

Vi er overordnet glade for forslaget. Digitaliseringstoget har buldret derudad i årtier, og det går så småt op for os som samfund, at ikke alt kan – eller skal – digitaliseres. Jeg håber, at dette er starten på, at vi får et mere realistisk og helhedsorienteret forhold til teknologi og digitalisering.
Katrine Lester, direktør i Danske Seniorer

Lettere at blive fritaget

For mens det nu bliver lidt nemmere at bede offentlige myndigheder om fritagelse fra brugen af en konkret digital selvbetjeningsløsning, så bliver det stadig med udgangspunkt i særlovgivningen på det pågældende område. Det betyder, at man fx kan fritages fra brug af en myndigheds digitale selvbetjening i ét sagsforløb eller én enkelt gang. Vil man bruge sin fritagelse fra Digital Post til at fritages selvbetjeningsløsninger hos andre myndigheder eller i andre forløb, kan man være nødsaget til at bede om tilladelse på ny. Derfor kunne man sagtens gå skridtet videre, ifølge Katrine Lester.

Lovens intention er jo netop at lette livet for digitalt udfordrede borgere og arbejdsbyrden for den enkelte sagsbehandler. Derfor er det nærliggende at gøre fritagelse fra Digital Post til eneste kriterium for en generel fritagelse fra alle offentlige selvbetjeningsløsninger, hvis borgeren udtrykker det ønske.
Katrine Lester, direktør i Danske Seniorer

Virksomheder skal også undtage

Danske Seniorer peger også på, at ambitionen bør hæves, når det kommer til hvilke organisationer, der er omfattet af reglerne for mulighed for digital fritagelse. Det er grundlæggende kun retfærdigt, at private virksomheder med kritiske samfundsfunktioner også påtager sig et ansvar for de borgere, som ikke kan eller ikke ønsker at benytte digitale løsninger.

Når offentlige myndigheder skal tage hensyn til digitalt udfordrede borgere, bør det også gælde for visse private virksomheder. Borgerne er forpligtede til at have en NemKonto i banken, have en bilforsikring eller være kunde hos et el-selskab, men disse virksomheder forpligtes ikke den anden vej til at skabe analoge adgange for digitalt udfordrede borgere. 
Katrine Lester, direktør i Danske Seniorer

Derfor foreslår Danske Seniorer, at lovgivningen i fremtiden også skal forpligte private virksomheder med særlige samfundsfunktioner til at oprette veje til digital fritagelse for deres kunder.

Foreningsfrihed

Enhver ved, at foreningslivet og i særdeleshed seniorforeninger fylder meget for Danske Seniorer. Foreningers fritagelse fra Digital Post og brugen af MitID er derfor også med i vores høringssvar.

Foreninger skal have mulighed for at fritages Digital Post og MitID. Det nytter ikke noget, at man kun kan få del i §18 midler, hvis man kan udfylde en digital webformular.
Katrine Lester, direktør i Danske Seniorer

Høringsfristen til lovforslaget er 2. februar og mange organisationer på tværs af det offentlige og private har kommenteret lovforslaget.