Kvinde med pink jakke sidder i bus

Bevar Passagerpulsen

Transport

Vi har brug for Passagerpulsen, når den kollektive transport skal gentænkes, skriver vores direktør Katrine Lester i et debatindlæg i Altinget sammen med en stribe andre aktører.

Den kollektive transport har et problem med passagerne. De mangler. De seneste år har flere trafikselskaber oplevet et fald i antallet af passagerer på helt op til 15-20 procent, og det har sat gang i en negativ spiral, hvor færre passagerer betyder færre afgange og ruter, som igen får passagerne til at fravælge den kollektive transportform til fordel for bilen.

Vi står med andre ord overfor at skulle gentænke store dele af den kollektive transport – ikke mindst i landdistrikterne og de mindre byer, hvor muligheden for at komme rundt uden bil bliver stadig sværere. Mobilitet er en forudsætning for at skabe et land i bedre geografisk balance, hvilket er en central ambition i regeringsgrundlaget.

Men skal vi finde de nye løsninger, bliver vi nødt til at have passagerne selv med om bord. Derfor trækker det i den helt forkerte retning, når regeringen med deres finanslovsudspil lægger op til at lukke Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk.

Passagerpulsen er en afgørende, uafhængig vidensaktør, der gennem store befolkningsundersøgelser og analyser af særlige problemstillinger og udfordringer, medvirker til, at den kollektive transport udvikles på et databaseret grundlag og med udgangspunkt i passagerernes oplevelser og ønsker – alt sammen i en tæt dialog med branchens øvrige interessenter. Passagerpulsen er samtidig, blandt andet via sit arbejde igennem fem regionale passagerråd, en stemme for de passagerer, som kender til de helt konkrete udfordringer i dagligdagen med fx tryghed på den lokale station eller busplanen, som ikke hænger godt nok sammen med regionaltogets afgange.

Danmarks kollektive transport står overfor nogle udfordringer, som kræver helt nye løsninger. De løsninger kan man ikke finde uden at lytte til dem, det berører, nemlig passagererne.

Derfor er der, måske mere end nogensinde, brug for, at der er en uafhængig aktør, der kan varetage passagerernes interesser på tværs af transportformer, selskaber og geografi, og som kan undersøge og viderebringe passagerernes behov, ønsker og oplevelser. Og derfor opfordrer vi regeringen og de øvrige partier til at sikre finansiering til en videreførelse af Passagerpulsens vigtige arbejde til gavn for både den enkelte borger, sammenhængskraften i samfundet og den grønne omstilling.

Debatindlægget er underskrevet af: 

  • Cyklistforbundet (Kenneth Øhrberg Krag, direktør)
  • Dansk Erhverv (Jesper Kronborg, branchedirektør for Dansk Erhverv Transport)
  • Dansk Person Transport (Michael M. Nielsen, adm. direktør)
  • Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (Asger Kjær Sørensen, forperson)
  • Danske Handicaporganisationer (Thorkild Olesen, formand)
  • Danske Seniorer (Katrine Lester, direktør)
  • Danske Studerendes Fællesråd (Esben Bjørn Salmonsen, forperson)
  • Faglige Seniorer (Palle Smed, direktør)
  • Forbrugerrådet Tænk (Anja Philip, formand)
  • FDM (Stina Glavind, adm. direktør)
  • Ingeniørforeningen IDA (Aske Nydam Guldberg, næstformand)
  • Landdistrikternes Fællesråd (Steffen Damsgaard, formand)
  • Rådet for Bæredygtig Trafik (Poul Kattler, forperson)
  • Rådet for Grøn Omstilling (Bjarke Møller, direktør)
  • Ældre Sagen (Bjarne Hastrup, adm. direktør)
Emne