Teateranmeldelse: Folkekongen

Sort satire og en rasende, rablende ordstrøm - det er hvad du udsætter dig selv for, hvis du går i Husets Teater og ser FOLKEKONGEN. Og alligevel er det en forestilling, hvor publikum morer sig højlydt...

folkekongen.1

Stykket er skrevet af den østrigske forfatter Elfriede Jelinek. Hun fik Nobelprisen i 2004, og forestilingen har gået sin sejrsgang som Årets Stykke i Tyskland i 2018. Hun begyndte at skrive Folkekongen natten efter Trumps valg til præsident. Hun gør tykt nar af ham, hans storhedsvanvid, hans fornedrende syn på kvinder, hans hån for det amerikanske folks frihedsidealer ikke at forglemme - og hans vanvidspolitik, der er ved at sælge os alle.

Jelinek er kendt for sin litterære ordstrøm, der kan synes vanskelig at omsætte til teater - og følge med i. Det gør knap så meget. De to prisvindende instruktører, danske Liv Helm og taiwanesiske Baboo Liao - de mødtes i New York og faldt for stykket sammen - har omsat dette internationale stykke politisk teater til ren slapstick komedie, der skærer de politiske budskaber ud i pap. Og det gør de godt og grundigt sammen med tre dygtige skuespillere! Trump i guldbukser som lille baby, der leger med en Lolita dukke, Trump med pikhoved, der voldtager den amerikanske frihedsstatue - eller leger med jordkloden.

folkekongen.2

Som senior sidder du og mindes Chaplin i filmen 'Diktatoren'. Jelinek's stykke er vor tids bud på en folkeforfører. Forestillingen spiller til og med den 7.december 2019 - se den sammen med yngre familiemedlemmer og få en aften sammen, der nok skal give stof til samtale. Det er deres nutid og fremtid på godt og ondt - omsat til vor tids teatersprog.

Anmeldt af frivillig kulturanmelder Kirsten Köneke

folkekongen.3

FOLKEKONGEN