Hold hovedet koldt!

Er det svært at holde hovedet koldt under COVID-19 udbruddet ?

Så læs forskernes gode råd om hvordan søvn, motion, hjerneaktivitet – og færre nyheder! - kan holde stressen fra livet

Radioen, fjernsynet, avisen – alt er fyldt med Corona og COVID-19 og de problemer, hele verden står med. Ikke så mærkeligt hvis vi synes, det er svært at holde hovedet koldt og angsten fra døren.

Heldigvis ved forskerne en masse om, hvad vi kan gøre for at hjælpe både os selv og vore nærmeste, og et af de gode råd er:

”Hvis nyhederne gør dig ængstelig, så forsøg at holde lidt igen og lade være med at se og læse nyheder hele tiden. Lav i stedet noget, der tvinger dig til at koncentrere dig om noget andet, eller noget, der føles rart, og som giver mulighed for at slappe af. Det modvirker stress.”

Det er Statens Institut for Folkesundhed, der har samlet en lang række råd – du kan se dem alle her  - de vigtigste er:

  • FÅ NOK SØVN
    • Jo mindre søvn, man får, jo større tilbøjelighed har man til at bekymre sig og blive ængstelig
  • SPIS SUNDT
    • så du holder dit immunforsvar stærkt
  • SØRG FOR AT BEVÆGE DIG OG HOLDE DIG FYSISK AKTIV DAGLIGT
    • Gør gymnastik eller dans i stuen, og kan du undgå tæt kontakt til andre, så gå en tur
  • HOLD HOVEDET I GANG
    • Læs en bog eller et blad, løs sudoku, læg puslespil, spil et spil. Kort sagt gør noget, der kræver koncentration og får dig til at tænke på noget andet.
  • SKAB STRUKTUR I HVERDAGEN
    • Læg en plan eller et skema over dagens eller ugens aktiviteter. Skab gerne struktur i hverdagen gennem ritualer og rutiner. Gør de ting, du normalt gør, som at rede seng og gå i bad med videre, så dagene får en struktur og ikke flyder sammen.
  • HOLD KONTAKT MED OMVERDENEN
    • gør noget sammen på afstand!
  • SLAP AF OG TAG EN PAUSE INDIMELLEM
    • hvis du bekymrer dig meget over situationen. 

Og så et sidste godt råd fra kvinderne bag rådene, professor Vibeke Koushede og postdoc Charlotte Meilstrup:

Prøv at berolige folk, du kender, som kan være bekymrede, og vær særlig opmærksom på folk, som du kender, der bor alene. Vær opmærksom på, at andre måske har det værre end dig selv. Navnlig ældre, folk som i forvejen lider af angst eller depression, eller måske bare mennesker, som lever alene. For dem er det langt værre at være isoleret, end det er for mennesker, som har familie.

Ræk derfor ud til dem. Ring til dem regelmæssigt og snak med dem om situationen.

 

 

Udskriv Email