Filmanmeldelse: Sound of Metal

SoundofMetalRiz Ahmed spiller hovedrollen i Darius Marders film. For os der er hørehemmede, er det genkendeligt med de vanskeligheder hovedpersonen gennemgår, men jeg synes manden i filmen bliver dårligt rådet. Men igen - det er amerikanske tilstande, som vi her i landet må prise os lykkelige for ikke at skulle nøjes med.

Som nogen ved er “Cocklear Implant” en operation som gives til meget svært hørehemmede personer, her i dk er det mere almindeligt, at man prøver at afhjælpe problemet på anden vis. Men ikke i USA - her drejer det sig tydeligvis om størst mulig profit, og en CI.operation koster typisk omkring 90 000 US-dollars og det er jo lidt mere end ca 10 000 kr. Det er nok nødvendigt for forståelsen af historien, som ellers er ganske spændende og godt fortalt. CI-opererede vil opfatte lyde på en anden måde, end de er vante til, idet de elektroniske erstatninger ikke ganske dækker den oprindelige hørelse undtagen hvis man er født døv. - Og nu til historien.

(Citat fra pressemeddelelsen): For trommeslageren Ruben betyder musikken alt. Sammen med sin kæreste Lou (Olivia Cooke) lever han et nomadeliv i en ombygget tourbus, hvor den ene koncert afløser den næste. Deres tosomhed er intens og ders musik støjende, passioneret og sitrende af vred energi. Det er åbenlyst musikken, der holder Ruben fra at genoptage det heroinmisbrug, han kvitttede 4 år tidligere. Men da Ruben som i et brat, uvelkomment mareridt får hyletoner for ørene, rammes han af panik. For pludselig forsvinder hans hørelse. Men hvordan accepterer man at være næsten døv, når lyden er det eneste, der sikrer en mental balance?
Darius Marder, der tidligere har skrevet manuskript til “The Place Beyond the Pines”, debuterer som spillefilminstruktør med “Sound of Metal” der lader filmlyden spille førsteviolin i en voldsom film om idenditet, afhængighed og kuldsejlede planer. (Citat slut)

soundRuben bliver rådet til at lade sig “indlægge” hos en vietnamveteran, Joe, som har sin helt egen måde at acceptere sin døvhed på. Han må opgive al kontakt med omverdenen, bil, telefon, kæresten - det hele, og det går ikke i længden. Han rømmer, sælger alt og lader sig CI-operere, hvilket fører til flere komplikationer både mentalt, fysiskt og rent financielt. Han forsøger at kontakte Lou igen men osse her uden held. Han forsøger sig med musikken igen, men det er op ad bakke og vil ikke rigtig lykkes. Det er godt nok ikke for de svage i troen. Slutningen lader dog en smule lys skinne for enden af tunelen, og vi tror på historien - - -

Det hele er rørende godt beskrevet og noget mere kompliceret end her antydet. Lyden er fremragende og beskriver, hvordan den kan lyde for os med høretab. Gå ind og se filmen når I får lejlighed til det. Jeg havde lyst til at gi´ den 6 ******, men den får kun 5 fordi den ikke er “national-neutral”

Filmen har premiere 6. maj 2021

Anmeldt af frivillig filmanmelder Knud Hein

PS - Det har været rasende svært for mig at skrive denne anmeldelse, idet jeg føler mig næsten personligt involveret i filmens handling. Jeg er næsten døv, meget interesseret i musik og amatørtrommeslager (dog på et vist plan) - og pas så lige på med MP3erne - - - !

Udskriv E-mail