Fra Folkehelt til Folkefjende - Nørrebro Teater og Søren Pilmark har gjort det igen - skabt en forestilling, man bare må se!

folkefjende

Med en sprudlende ny-opsætning af Henrik Ibsens 'En Folkefjende' fra 1882, instrueret af den kun 34-årige Viktor Tjerneld, er stykket så aktuelt som nogensinde.

Pilmark leverer en pragtpræstation som lægen der opdager, at vandet i byens nye kurbad er sundhedsfarligt, men kommer til kort overfor de økonomiske og personlige interesser, der forhindrer ham i at få gjort noget ved det  - ja, er det ikke en historie, der i mange udgaver kunne/kan finde sted i dagens Danmark?

Kan Ibsen være morsom? Ja, det er han i denne forestilling, hvor teksten er omarbejdet med diverse hip til vor tid, som når journalisten er ligeglad med historien og mennesket bag, bare den skaffer ham en Cavling pris - blot en af mange nutidige hentydninger. Nok er teksten nybearbejdet - men hele historien  og  de forskellige personers karakter og motiver er ligeså skarpt og tydeligt tegnet som Ibsen skrev dem i 1882, godt hjulpet på vej af en stab af fremragende skuespillere. Det er Ibsens genialitet der gør, at denne forestilling er lige så vedkommende  i dag, som da den blev opført for første gang for knap 150 år siden - sørgeligt, men sandt.

Men man morer sig dejligt under forestillingen, mens den ene afsløring efter den anden af økonomiske og personlige interesser kommer for en dag - lige til det øjeblik, da man som publikum selv bliver en del af forestillingen og må spørge sig selv - hvordan ville du have handlet - hvordan handler du i dagens Danmark?

Det er teater, når det er allerbedst - morsomt mens det står på - og tankevækkende bagefter.

Forestillingen spiller til og med den 23/10 2021 - gå endelig ind og se den og husk, at medlemmer af Danske Seniorer ovenikøbet får 15 % rabat på billetprisen.

Anmeldt af frivillig kulturanmelder Kirsten Köneke, september 2021

musicalen atlantis 09Kong Atlas er spået til snart at dø og det skal derfor gå stærk med at skaffe en arving til tronen. Adalena er derfor blevet beordret gift med Sceptor af sin far. En dag har Adalena forklædt sig som en almindelig pige og er gået ned på markedet i byen. Her møder hun Silvan, som hun forelsker sig i. De to unge mødes hemmeligt og her fortæller Adalena, at hun er prinsesse og skal giftes. Silvan, som omvendt er blevet forelsket i prinsessen, får røbet sin ulykkelige kærlighed til Zan-Zan, der øjner muligheden for et komplot, som kan føre Jabbadoor til magten i Atlantis og få den smukke Adalena. Herefter tager handlingen fart. Atlantis er fortællingen om kærlighed, magt og mordforsøg.

Publikum kan se frem til 24 talentfulde skuespillere på scenen herunder Stig Rossen som skurken Jabbadoor, Kaya Brüel som kammerpigen Miranda og Jacob Zethner som Kong Atlas. Herudover kan man opleve bsom Koptos - bedre kendt som vinderen af det Danske Melodi Grand Prix fra 2018 samt et nyt ungt talent bi rollen som prinsesse Adalena. Hertil kommer et stort ensemble samt et 20 mands orkester.

Det er en rigtig flot forestilling med en fantastisk scenografi, dramatisk og smuk på en gang. Flot musik og flotte kostumer – og nogle fantastiske skuespillere, der alle synger bragene godt.

Jeg kan derfor varmt anbefale forestillingen til både nye og tidligere teatergængere.

Frivillig anmelder for Danske Seniorer: Susanne Sølund

Atlantis, der tidligere med stor succes har været opført på Bellevue Teater (1993) og året efter på Østre Gasværk, kan opleves her:

• Tivoli København: 10. september- 6. november 2021
  • Musikteatret Holstebro: 10.-16. oktober 2021
  • Musikhuset Aarhus: 28. september-10. oktober 2021
  • Odeon Odense: 19.-23. oktober 2021

Varighed: ca. 3 timer inkl. pause

Tid, sted og billetter finder du her

HURRA! for at vi endelig igen må samles og fejre livet og glæden - og for en flot premiere på Nyborg Voldspils Vi maler byen rød - The musical!

Det var herlige timer i godt selskab med en masse dygtige sangere og dansere, der mærkbart havde glædet sig vildt til endelig, endelig at bryde ud i de skønne Grand Prix-hits - og endelig, endelig at levere resultatet af måneders dansetræning. Hold da op, hvor var de gode!

Musicalen dykker ned i 80'erne, da håret var højt og skulderpuderne var brede og kantede - og "kodylt" betød i særklasse godt. Det må nyborgenserne og alle de frivillige på og bag scenen gerne bryste sig af, at årets Voldspil også er:

Foran en kulisse i 80'er-rigtig lyserød, irgrøn og lyseblåt - og med rekvisitter i tilsvarende 80'er-farver - tog de os 750 korrekt corona-afstandsplacerede forventningsfulde gæster med på tidsrejse spækket med skøn musik og små glimt af de måske ikke altid så rosenrøde 80'ere - men mest af alt fuld af ungdom og kærlighed - både den første og den længste. Undervejs møder vi blærerøven, den forsigtige, den vilde ubekymrede og den stille protesterende teenager - og deres hhv. ego-trippende, ambitiøse og fraværende forældre.

Publikum kvitterede med stående bifald!

Der er al mulig grund til at hanke op i konen/manden/kæresten, naboen, vennerne og skaffe sig billetter til årets Nyborg Voldspil - det 82. af slagsen. Det er skøn underholdning på højt niveau!

Nyborg Voldspil: Vi maler byen rød - The musical spiller til og med 7. august.

Fotos og anmeldelse: Iben Hauschultz

Vimalerbyenrød 02

SoundofMetalRiz Ahmed spiller hovedrollen i Darius Marders film. For os der er hørehemmede, er det genkendeligt med de vanskeligheder hovedpersonen gennemgår, men jeg synes manden i filmen bliver dårligt rådet. Men igen - det er amerikanske tilstande, som vi her i landet må prise os lykkelige for ikke at skulle nøjes med.

Som nogen ved er “Cocklear Implant” en operation som gives til meget svært hørehemmede personer, her i dk er det mere almindeligt, at man prøver at afhjælpe problemet på anden vis. Men ikke i USA - her drejer det sig tydeligvis om størst mulig profit, og en CI.operation koster typisk omkring 90 000 US-dollars og det er jo lidt mere end ca 10 000 kr. Det er nok nødvendigt for forståelsen af historien, som ellers er ganske spændende og godt fortalt. CI-opererede vil opfatte lyde på en anden måde, end de er vante til, idet de elektroniske erstatninger ikke ganske dækker den oprindelige hørelse undtagen hvis man er født døv. - Og nu til historien.

(Citat fra pressemeddelelsen): For trommeslageren Ruben betyder musikken alt. Sammen med sin kæreste Lou (Olivia Cooke) lever han et nomadeliv i en ombygget tourbus, hvor den ene koncert afløser den næste. Deres tosomhed er intens og ders musik støjende, passioneret og sitrende af vred energi. Det er åbenlyst musikken, der holder Ruben fra at genoptage det heroinmisbrug, han kvitttede 4 år tidligere. Men da Ruben som i et brat, uvelkomment mareridt får hyletoner for ørene, rammes han af panik. For pludselig forsvinder hans hørelse. Men hvordan accepterer man at være næsten døv, når lyden er det eneste, der sikrer en mental balance?
Darius Marder, der tidligere har skrevet manuskript til “The Place Beyond the Pines”, debuterer som spillefilminstruktør med “Sound of Metal” der lader filmlyden spille førsteviolin i en voldsom film om idenditet, afhængighed og kuldsejlede planer. (Citat slut)

soundRuben bliver rådet til at lade sig “indlægge” hos en vietnamveteran, Joe, som har sin helt egen måde at acceptere sin døvhed på. Han må opgive al kontakt med omverdenen, bil, telefon, kæresten - det hele, og det går ikke i længden. Han rømmer, sælger alt og lader sig CI-operere, hvilket fører til flere komplikationer både mentalt, fysiskt og rent financielt. Han forsøger at kontakte Lou igen men osse her uden held. Han forsøger sig med musikken igen, men det er op ad bakke og vil ikke rigtig lykkes. Det er godt nok ikke for de svage i troen. Slutningen lader dog en smule lys skinne for enden af tunelen, og vi tror på historien - - -

Det hele er rørende godt beskrevet og noget mere kompliceret end her antydet. Lyden er fremragende og beskriver, hvordan den kan lyde for os med høretab. Gå ind og se filmen når I får lejlighed til det. Jeg havde lyst til at gi´ den 6 ******, men den får kun 5 fordi den ikke er “national-neutral”

Filmen har premiere 6. maj 2021

Anmeldt af frivillig filmanmelder Knud Hein

PS - Det har været rasende svært for mig at skrive denne anmeldelse, idet jeg føler mig næsten personligt involveret i filmens handling. Jeg er næsten døv, meget interesseret i musik og amatørtrommeslager (dog på et vist plan) - og pas så lige på med MP3erne - - - !

Nathan Grossman fik af sin chef et tip som udviklede sig til at blive et virkeligt scoop. Han fik at vide at den da 15 årige Greta Thunberg ville starte sine skole strejker for klimaet i hele verden, og han var på pletten med det samme.

Det er der kommet måske verdens bedste dokumentarfilm ud af. Grossman følger Greta hele tiden indtil hun kommer på talerstolen i De Forenede Nationer under et topmøde i New York. Det foregår ikke uden sværdslag, og Greta har sine stærke idéer. Ældre mennesker mente hun skulle passe sin skole. “Hvorfor det” sagde Greta, “når jeg er færdiguddannet, har I ødelagt planeten, og der er ikke nogen fremtid for mig”. Hun kører for eks. ikke i fossilt drevne biler og bruger kun kollektiv trafik samt flyver ikke, så turen over Atlanten måtte sejles. Det kunne kun lade sig gøre ved, at en engelsk sejlklub stillede en racer sejlbåd til rådighed med mandskab og det hele, og man ser faktisk Greta lide af søsyge, men det understreger osse, at det ikke er nødvendigt at flyve,hvis man tager den lidt mere med ro.

Det bringer mig til at tænke på hvor lidt min generation og den lige efter har tænkt på forurening i al almindelighed og luftforurening i særdeleshed. Covid 19 har vist os yderligere, at vejen frem i storbyerne kunne lettes meget mere ved at færre kørte ind hver dag i bil for at sidde foran en computerskærm i 7-8 timer og så køre 50 km eller mer hjem for at sove og derefter gentage det hele. Hvad med at kør ind en enkelt dag eller to og arbejde hjemmefra resten af tiden. Man kunne osse forbyde store biler til privat brug og begrænse fritidsbådes motorkraft (10000 w er tilstrækkeligt til at manøvrere selv meget store både i en havn) Det ville altsammen virke her og nu, istedet for at vi skal vente til teknologien bliver udviklet til at fjerne den forurening, vi laver til daglig.

Jeg siger med Greta: “How dare You?” - xxxxx (5 stjerner ud af 6)

Anmeldt af Danske Seniorers frivillige filmanmelder KnudHein, Ishøj 20/12 2020

I am Greta Poster